<< Ga terug

Tweeduizendachttien: wat een gaaf horecajaar voor Zwolle

Tweeduizendachttien: wat een gaaf horecajaar voor Zwolle
Foto: Pedro Sluiter

(door Peter de Jong) ZWOLLE - Waar de plaatselijke voetbaltrots de punten het afgelopen jaar liet liggen, daar scoorde de Zwolse horeca volop. Zwolle is booming en de horeca is daar mede verantwoordelijk voor. Dat bleef niet onopgemerkt, getuige de vele prijzen en onderscheidingen waarmee lokale ondernemers zich in de (nationale) media presenteerden.

Tien jaar geleden ‘hoofdstad van de smaak’, nu onderweg naar ‘hoofdstad van de horeca’?

De Zwolse horeca beleeft een fantastisch 2018 en dat is voor een deel te danken aan een goede samenwerking tussen alle, belanghebbende partijen. Zwolle wordt steeds meer een leuke stad. “Uitdagend”, zegt Theo Runhaar, voorzitter van het regiobestuur Koninklijke Horeca Nederland. “Niet alleen de gemeente doet volop mee, maar iedereen. De hele stad. Kwaliteit, kwantiteit en diversiteit. Er is een ruim horeca-aanbod. Dat is interessant voor de bezoeker. Daarnaast is er een goed evenwicht tussen retail en horeca. De beleving scoort. Vaak horen wij ‘oh, wat leuk, Zwolle’. Sinds Koningsdag 2015, de dag waarop de Koninklijke familie te gast was in Zwolle, is er sprake van een mentaliteitsverandering. Ik is wij geworden. En de mooie zomer van afgelopen jaar werkt door naar de winter. Een zich herstellende economie, iedereen lijkt weer vrolijk van de stad te worden. Een positieve vibe, houden want Zwolle presenteert zich als een gastvrije stad waar veel gebeurt.” Ton Leensen, voorzitter van de Horeca Evenementen Stichting Zwolle (HESZ), bevestigt de visie van zijn horeca-collega. Leensen: “Zwolle biedt kwaliteit en zit in een stijgende lijn. De HESZ kijkt terug op een stabiel evenementenjaar waarin stappen gezet zijn. Dat moet leiden tot vernieuwing en uitbreiding in 2019. Een kwaliteitsslag waarbij samenwerking – het is geen toeval dat onze Koning WA in zijn kersttoespraak ook op samenwerking inzet/PdJ - van essentieel belang is. Een tipje van de sluier, in 2019 komt er een nieuw evenement onder regie van de HESZ. Zwolle gaat vreemd, een muziekspektakel in samenwerking met Hedon. Zwolse muzikanten krijgen een podium en via een zestal voorrondes in meerdere horecagelegenheden leidt dat in februari 2019 tot een grote finale in Hedon. Ook met de IJsselhallen zitten wij om de tafel; denk daarbij aan grootschalige en spraakmakende evenementen.”

‘In Zwolle kun je dwalen, nooit verdwalen’. Runhaar gebruikt deze quote uit het verleden graag, wil die zelfs best updaten. “Het blijft hier overzichtelijk terwijl er dingen gebeuren waardoor wij ons onderscheiden van een dorp. Het verhaal achter de Hanzesteden en de bovenregionale uitstraling – Zwolle Marketing werkt daar hard aan – dat de stad als de achtertuin van Giethoorn wordt gezien, het is kenmerkend voor Zwolle 2.0. En slechts op een uurtje rijden van Amsterdam. Vergeet dat niet. Wat is een uurtje voor toeristen uit het buitenland. Helemaal niets.” Zwolle is aantrekkelijk, daar moeten wij als nuchtere oosterling maar aan wennen. De Zwolse Nachtburgemeester Jeroen van Doornik is er alles aan gelegen om de Zwolse aantrekkelijkheid tot buiten de stadgrenzen uit te dragen. Het recente Burgemeesterscongres in het weekend van 10 en 11 november is daar een voorbeeld van. “Veel aandacht voor de stad van mijn collega nachtburgemeesters. Een aantal kenden de stad niet maar zijn er spontaan verliefd op geworden”, aldus Van Doornik die zijn ambt graag wil omschrijven als ‘belangenbehartiger voor de nacht’. “Ik ben geen notoire kroegganger en doe zeker het licht in de horeca niet uit. Die geuzennaam geldt wellicht elders, niet in Zwolle. Van dat stigma wil ik zeker af.”

Horecadag 2019

Om de horeca aantrekkelijk te houden, is het nodig dat de personele aanvoer goed geregeld wordt. Immers, gastvrijheid begint een stap eerder dan op de werkvloer. McDonald’s Zwolle heeft in samenwerking met Deltion een speciale opleiding ontwikkeld. Lokale samenwerking om de verbinding lokaal te leggen. Een prima uitgangspunt maar wil de jeugd ook in de horeca werken. Melanie van Riel van deze fastfood keten legt uit: “de jeugd is veranderd, heeft eisen. Werken in het weekend vraagt om een andere inzet. Ook de ouders spelen hierbij een rol. Horecaondernemers anticiperen daar op en maken werken in de horeca aantrekkelijk. Zo wordt er in 2019 landelijk een speciale horecadag georganiseerd. Om belangstellenden te informeren over de horeca en de regelgeving.” In het kader van de horeca-opleiding geeft Van Riel op Deltion meerdere workshops. Praktijk en theorie gaan hierbij hand in hand.



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo