<< Ga terug

`Bekijk horeca, een inspirerende werkomgeving, eens van een andere kant`

`Bekijk horeca, een inspirerende werkomgeving, eens van een andere kant`
Martin Rienstra: “het argument van slechte werktijden in de horeca is achterhaald”
Foto: Pedro Sluiter

(door Peter de Jong)

Dinsdag 21 mei 2019 wordt voor de eerste keer een Nationale Horecadag georganiseerd. Altijd al in de horeca willen werken? Kom dan naar de stand van de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Zwolle en regio, en proef wat de Zwolse horeca te bieden heeft. Van parttime tot fulltime, ook voor vakantiebaantjes.

Voor elke match ligt er een super leuk cadeautje klaar. Met die uitnodiging presenteren Zwolse horecabedrijven zich tijdens de eerste Nationale Horecadag. De leukste vacatures, in gesprek met mooie bedrijven en genieten van heerlijke hapjes. Dat smaakt naar meer, een bezoekje aan de stand op de Grote Markt tussen 14.00 en 17.00 uur kan weleens verrassend gunstig uitpakken. Martin Rienstra (De Zoete Inval), regiomanager Hellen Massen en regiovoorzitter Theo Runhaar geven alvast enige voorinformatie. “Horeca is een prachtige branche om in te werken. De eerste Nationale Horecadag zien wij als een visitekaartje en doen dan graag een deurtje open.”

Een kijkje achter de schermen maar geen open huis? “Geen open huis maar uiteraard zijn wij op zoek naar een match met geïnteresseerden. Dat doen wij overigens niet alleen, ook Deltion, het UWV en Mocca d’Or zijn aanwezig.”

Wat maakt werken in de horeca zo leuk? “Service gericht mensen blij maken. De sociale contacten, werken in teamverband, het is gewoon leuk. Een feestje dat steeds professioneler wordt, met professionele producten waarbij jij wordt ingezet op jouw kwaliteiten. Iedere Nederlander zou eigenlijk een half jaar in de horeca werkzaam moeten zijn. Zo leer je gedrag van anderen en krijg je meer begrip voor anderen.”

Horeca is meer dan in een pan roeren en een bord naar tafel brengen. “Veel meer, het is mensenwerk waarbij praktische vakliefde, passie en communicatieve vaardigheden belangrijk zijn. Om misverstanden weg te nemen, het argument van slechte werktijden is helemaal achterhaald. Wij leven inmiddels in een 24/7 economie waarbij andere retail ook meer openingstijden kent.”

Kookprogramma’s op televisie, geven die een goed beeld van de horeca? “Alle aandacht is goed maar het gaat vooral om de beleving. Het verwachtingspatroon van de consument wordt, mede door televisieaandacht, steeds hoger. Horeca speelt daar op in. Van der Valk is een prima voorbeeld. En vergeet vooral een oud gezegde niet: de horeca is de huiskamer van de samenleving.”

De praktijk; hoe selecteert de Zoete Inval haar personeel? “Op meerdere manieren. Gooi een hengeltje uit, kijk online of speur eens binnen je netwerk . Maar het kan ook in de zaak tijdens het afrekenen met de gast. Sinds kort is Temper, het uitzendbureau voor zzp-ers, een belangrijke speler aan het worden. Kortom, het openen van deurtjes op meerdere vlakken want ook het nieuwe werken is in opkomst. Dat betekent samen afspraken maken. Bijvoorbeeld met iemand die een fervent supporter van PEC Zwolle is. Die wil met thuiswedstrijden van zijn club vrij zijn. Nieuw personeel rooster ik de eerste weken altijd boven de normale personele sterkte in. Een investering die zich terugverdient.”

Zwolle, in 2008 hoofdstad van de smaak, hoe staan wij er in 2019 voor? “De culinaire aantrekkelijkheid van Zwolle blijft hoog. Met voldoende horeca op alle niveaus. Ook nog eens de meest gastvrije stad en in de landelijke top 5 van aantrekkelijke, toeristische gebieden. Dat vraagt om personeel die in een inspirerende werkomgeving wil werken. Ben jij onze nieuwkomer?”

Dinsdag 21 mei 2019 14.00- 17.00 uur stand KHN, Grote Markt in Zwolle.



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo