<< Ga terug

Nieuwe muziek van Sticks exclusief in Museum De Fundatie

Nieuwe muziek van Sticks exclusief in Museum De Fundatie
Foto: Segraphy

ZWOLLE - Junte Uiterwijk - beter bekend als Sticks - uit Zwolle werkt aan nieuwe muziek die niet op Spotify, YouTube, plaat of vinyl uitkomt, maar exclusief voor vier maanden te ervaren is in Museum de Fundatie in Zwolle. Daarna is het weg en nooit meer ergens te horen. Het project is een creatieve samenwerking tussen Sticks, Red Bull en Museum de Fundatie, en opent op 14 september.

“We zijn gewend om nieuwe muziek die op de wereld gemaakt wordt meteen gratis te kunnen beluisteren", legt de rapper uit. "Daardoor wordt de luisterervaring vrij vluchtig; er is gewoon een te groot aanbod. Maar als maker stop ik mijn leven, tijd, bloed, zweet en tranen in mijn teksten. Die tegenstelling vind ik interessant. Wat gebeurt er nou als je die muziek en teksten brengt naar een plek waar je kunst hoort te ‘consumeren’, namelijk het museum?”

Waarom muziek op deze manier presenteren, zal menigeen denken. Uiterwijk stond jaren op het podium met Opgezwolle, maar bij dit project gaat het om 'het toetsen van waarde en perceptie'. "Verandert de perceptie van het publiek op de nieuwe tracks? Ga ik er anders door schrijven? Doordat het werk alleen daar te zien en te horen is, creĆ«er ik een unieke nieuwe ervaring. Op deze manier kan je een Sticks-project op een compleet andere vernieuwende manier 'ondergaan’.”

Kind van de stad Zwolle

De muzikale tentoonstelling kwam tot stand onder de vleugels van Red Bull en samen met Museum de Fundatie. Sticks’ visie was duidelijk: “Het is een prachtig museum en als ‘kind van de stad’ was het voor mij het mooist om dit idee in Zwolle ten uitvoer te brengen. Het team van De Fundatie staat ons ook bij over de mogelijkheden in, en inrichting van de ruimtes. Red Bull gelooft in de visie van mijn team en mij, dat vind ik heel waardevol. Het is voor mij een bevestiging dat ik op de goede weg zit. Ze supporten puur een idee dat alleen nog in mijn hoofd leeft, dat ze daar zo instappen is toch wel een teken van vertrouwen”. Samen cureerden ze het creatieve team, werken ze aan content en adviseren ze rondom alle facetten van het project.

Tussen 14 september en 5 januari 2020 kan het publiek genieten van zijn nieuwe muziek, geproduceerd door Kubus. Sticks hoopt 'een audiovisuele beleving neer te zetten die zorgt voor een compleet nieuwe muziek/kunstbelevening'. “Ik ben constant op zoek naar de onzekerheid van dat wat we gaan doen, de zekerheid van dat wat we al deden is oninteressant.”



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo