<< Ga terug

Zwolle noteert flink meer bezoekers in 2016

Zwolle noteert flink meer bezoekers in 2016
Foto: Erik-Jan Berends

ZWOLLE - Zwolle telde in 2016 10 procent meer bezoekers dan in 2015. De Hanzestad verwelkomde afgelopen jaar bijna 1,3 miljoen bezoekers en steeg daarmee op de landelijke lijst van de achtste naar de zesde plek. Dat blijkt uit de cijfers van het NBTC NIPO naar het toeristisch bezoek van steden in 2016.

Met een groei van 10 procent is Zwolle de op één na sterkste stijger van de grote steden, alleen in Leiden groeide het aantal bezoekers meer (11 procent). Vorig jaar kon Zwolle al met trots een stijging melden naar plek acht qua bezoekers en aantal bezoeken. In 2016 stijgt de stad verder naar de zevende plek qua bezoeken en passeert daarbij Den Bosch. Op de lijst van bezoekers prijkt Zwolle nu op plek zes en is daarmee Eindhoven en Maastricht gepasseerd.

De belangrijkste reden voor een bezoek aan de stad is nog altijd winkelen (36 procent), maar het aandeel mensen dat dit als belangrijkste reden noemt blijft dalen (in 2012 nog 56 procent en in 2015 40 procent). Andere redenen om Zwolle te bezoeken zijn horeca, museumbezoek, evenementen, het maken van een stadswandeling of bezoek aan een theater.

De totale bestedingen in Zwolle zijn voor het eerst in jaren weer toegenomen: van 94 miljoen euro in 2015 naar 105 miljoen euro in 2016. Dit is een stijging van 11,9 procent. De gemiddelde besteding per bezoek blijft dalen en lag vorig jaar op 36,50 euro per persoon, net als in voorgaande jaren iets onder het landelijk gemiddelde van 40,10 euro.

De gemeente Zwolle en Zwolle Marketing verklaren de groei uit een combinatie van sterke publiekstrekkers als Museum de Fundatie en Waanders In de Broeren, het verbeterde winkelaanbod en aantrekkelijke horeca. Ook de geslaagde viering van Koningsdag heeft volgende beide organisaties zeker bijgedragen, net als de positionering van Zwolle als dynamische Hanzestad met de bruisende binnenstad, excellent onderwijs en een economische topregio. “Deze thema’s kwamen ook terug in het programma van Koningsdag dat 3,3 miljoen kijkers bekeken. Daarnaast hebben de marketingactiviteiten rond het Bevrijdingsfestival (4 miljoen online kijkers naar Zwolle commercials), radiocommercials (5 miljoen luisteraars in de zomer en winter) en Chefs Revolution (vijftien internationale artikelen over Zwolle) bijgedragen aan een succesvolle profilering van Zwolle.”

Dat het goed gaat met Zwolle werd deze week bevestigd in de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden van Goudappel Coffeng BV. Daaruit blijkt dat de binnenstad van Zwolle van alle steden buiten de Randstad het hoogst scoort op economische vitaliteit.



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo