<< Ga terug

Ondernemers en publiek ervaren belang geleidelijnen voor blinde en slechtziende

Ondernemers en publiek ervaren belang geleidelijnen voor blinde en slechtziende

BINNENSTAD – Door de hele Zwolse binnenstad lopen geleidelijnen. Blinden en slechtzienden weten, aan de hand van geribbelde tegels, hoe ze moeten lopen en waar ze een oversteekplaats kunnen verwachten. Maar … dan moeten de lijnen wel vrij zijn.

Toegankelijk Zwolle bracht woensdag het belang van de geleidelijn onder de aandacht van ondernemers en het winkelend publiek. Daarmee sloot de organisatie aan bij de landelijke actie ‘Houd de lijn vrij’ waaraan 23 gemeenten meededen. Projectleider Lieke Helmes van Toegankelijk Zwolle kijkt terug op een geslaagde dag. “De ondernemers die wij spraken waren allemaal heel positief. Dat gold ook voor het winkelend publiek.” Wie dat wilde, kon met een blinddoek voor ervaren hoe het is om niets te zien. Het belang van geleidelijnen kan niet beter beklijven dan door zelf te ondergaan hoe het is om niets te zien en de lijn als oriĆ«ntatiepunt opeens kwijt te zijn. “Weten is iets anders dan ervaren”, aldus Helmes. In de praktijk gebeurt het dat er fietsen op een geleidelijn staan, of dat er bijvoorbeeld een reclamebord wordt neergezet. Dat gebeurt dan hoogst waarschijnlijk totaal onbewust. Voor iemand met geen of weinig zicht kan dit echter een heel lastig obstakel zijn. Helmes: “Je bent echt je totale oriĆ«ntatie kwijt.” Veel ondernemers weten overigens wel wat geleidelijnen zijn en handelen daar ook naar. Helmes: “De meeste ondernemers die wij spraken houden goed rekening met de geleidelijnen. Al is de praktijk soms lastig. De richtlijnen voor het plaatsen van een terras of reclamebord zijn niet altijd makkelijk te combineren met het volledig vrijhouden van de geleidenlijnen. Toch vonden ze dit een heel goede actie, omdat het hun nog maar eens herinnert aan het belang ervan. Daar komt bij dat ondernemers ook te maken hebben met winkelend en uitgaand publiek en bijvoorbeeld lossende vrachtwagens.”

Ook onder het winkelend publiek bleek menigeen wel te weten wat een geleidelijn is. Helmes: “Dat wil alleen niet zeggen dat iedereen daar altijd aan denkt. De mensen vonden het eigenlijk allemaal heel goed dat ze er eens op werden gewezen. Een actie als deze blijft eens in de zoveel tijd nodig.” Verder was het met een blinddoek voor je ogen lopen voor de deelnemers een bijzondere ervaring. “We kregen veel reacties in de trant van ‘respect voor blinden en slechtzienden dat zij hun weg weten te vinden’. Sommigen vonden het best wel eng om geblinddoekt te lopen. Opeens moet je vertrouwen op je gehoor en geleidelijnen”, zegt Helmes. De tocht voerde onder meer vanaf de Groene Engel naar de Oude Vismarkt richting het einde van de Diezerstraat, de Thorbeckegracht en de MediaMarkt. Helmes: “We hebben met name langs de randen van de binnenstad gelopen omdat daar belangrijke toegangswegen zijn.”



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo

Welkom op De Swollenaer

Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement & cookiestatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.



Lees ons privacystatement

Lees ons cookiestatement