<< Ga terug

NVBS houdt avond over Britse dieseltreinen tussen 1950 en 1970

NVBS houdt avond over Britse dieseltreinen tussen 1950 en 1970
De Class 28 Metrovick diesellocomotief was geen lang leven beschoren. Dit type locomotief was bijzonder omdat één draaistel twee assen had en het andere drie assen. Foto: collectie NVBS
Foto: Collectie NVBS

ASSENDORP – De Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen (NVBS) houdt op woensdag 13 december een avond over Britse dieseltreinen tussen 1950 en 1970.

Sicco Dierdorp en Leo de Jong komen naar Zwolle om een beeld te tonen van deze grote diversiteit. De bijeenkomst van de afdeling Zwolle begint om 20.00 uur en wordt gehouden in Stadkamer Centrum aan de Zeven Alleetjes 1a. De entree bedraagt 2,50 euro. Zie voor meer informatie www.nvbs.com/zwolle of kijk op Facebook.

Na het einde van de Tweede Wereldoorlog begon in Groot-Brittannië een voorzichtige ontwikkeling van diesellocomotieven. Met het ambitieuze Modernisation Plan van 1955 kreeg deze ontwikkeling een enorme versnelling. Er werden niet minder dan 174 diesellocs besteld, bedoeld als prototype. Omdat dieseltreinen de Britse spoorwegen weer winstgevend moesten maken, werden ook veel treinstellen besteld. Niet al dit materieel was een succes. Maar dankzij de krimp van het spoorwegnet konden veel onsuccesvolle typen weer snel worden afgevoerd.



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo