<< Ga terug

Kunstenaars schudden Zwolle wakker met expositie in Cultuurhuis

Kunstenaars schudden Zwolle wakker met expositie in Cultuurhuis

STADSHAGEN – Ze schildert bekende gebouwen in Zwolle. Maar wel zo dat je ze ziet in een ander licht. Kijk er naar en je ogen gaan wat verder open om de schoonheid en eigenaardigheden van de stad te (her)ontdekken. Mirna Tuten-Onderdijk mag de kunstliefhebber graag een beetje wakker schudden.

Dat laatste geldt ook voor de andere kunstenaars die momenteel hun werk exposeren in het Cultuurhuis in Stadshagen. Onder wie Jaap Voges, Wilma Hoeve, Annelies Tijssen en Daniƫle Broekhuizen-Mazzola. Zo gemeenschappelijk hun ambitie is om de kijker een nieuw perspectief aan te reiken, zo uiteenlopend is hun werk.

Illustraties

Kunstbemiddelaar Gea Bosscher heeft als organisator van de expositie met opzet voor veel verschillende disciplines gekozen. Ook de kunstenaars zelf hebben er in hun selectie rekening mee gehouden. Jaap Voges: “Ik had het geluk dat ik als laatste mijn werk mocht ophangen.” Voges maakt onder meer illustraties. “Ik werk veel in opdracht en doe veel voor de stad. Zo heb ik kerstkaarten over Zwolle gemaakt en ook bekers die je op verschillende plekken tegenkomt.” Voges, werkzaam op het Cibap, heeft eveneens cultuurprofielen gemaakt van verschillende gemeenten in de provincie. Voor zijn selectie van de kunst die nu in het Cultuurhuis hangt, putte Voges zowel uit zijn vrije werk als werk in opdracht. Hoeve maakt kunst onder de naam ‘Glanzend Glas’. Ze werkt met grote glazen platen die ze breekt, arrangeert tot het werk dat ze wil maken en vervolgens verhit. “Dat gaat met een temperatuur van 750 tot 800 graden, afhankelijk van of je het glas wilt laten uitlopen of niet.” Het hele proces tot aan het laten afkoelen duurt circa 24 uur. Vervolgens kan je het glas als kunstwerk tentoonstellen of met een mal in een gewenste vorm modelleren tot bijvoorbeeld een mooie schaal. Hoeve: “Ik ben van kinds af aan gefascineerd door glas. Ook kleuren vind ik fantastisch. Misschien komt dat wel omdat ik uit het gebied Rouveen / Staphorst kom met zijn prachtige klederdracht.” Tijssen op haar beurt wordt het vaakst getroffen door ogen als spiegels van de ziel. In haar portretten streeft ze er naar die ogen zo sprekend mogelijk weer te geven en de rest van het gezicht juist iets te vervagen. “Een pluk haar de verkeerde kant op zal de meeste mensen niet snel opvallen. De ogen daarentegen treffen je meteen en die moeten dus kloppen.” Tijssen schildert onder andere muzikanten. Prince is haar grote held. Een theatraler figuur is nauwelijks denkbaar. Al mogen Rolling Stone Mick Jagger en David Bowie er natuurlijk ook zijn met hun echte karakterkoppen. Tijssen deed er lang over om de overstap te maken van het tekenen naar de schilderkunst. “Ik ben eigenlijk nog maar vier jaar aan het schilderen. Aanvankelijk zat ik nog in de tekenmodus. Bij tekenen begin je al vrij snel met de details. Schilderen werkt, voor mij althans, heel anders. Je begint los en werkt dan, naar gelang de diepte die je zoekt, verder naar de details.” Het werk van Tuten is gevarieerd. Ze is echter met name bekend vanwege haar stadsgezichten van Zwolle. De Hanzestad ontwikkelt zich steeds meer als een stad waar opvallende, nieuwe, gebouwen en toevoegingen opgaan in het oude stadsgezicht en dat intrigeert de kunstenares. “Ik weet nog hoeveel consternatie er ontstond toen bekend werd dat er op De Fundatie een koepel zou komen. Zelf heb ik ook even getwijfeld of dit een goed idee was. Het gebouw was al zo mooi. Inmiddels vind ik De Fundatie de grootste aanwinst voor de stad. ‘Kijk nou eens een keer goed naar hoe prachtig het zonlicht op die koepel valt’, zou ik tegen de mensen willen zeggen. De mensen wakker schudden en met andere ogen naar hun omgeving laten kijken, vind ik heel mooi om te doen.”

Surrealisme

De kunst van Broekhuizen ontspruit niet uit een stad in beweging, maar uit haar onuitputtelijke fantasie. “Ik maak surrealistische werken”, begint Broekhuizen haar verhaal. Ze werkt met thema’s en maakte series zoals ‘De Wereld op zijn kop’ en ‘Hollands Glorie’. “Van Hollands Glorie zijn ook kaarten gemaakt en die gaan de hele wereld over.” De kunstenares geeft sommige van haar werken een politiek of maatschappelijk geĆ«ngageerde lading mee. “In Nederland zijn we er goed in om oorzaak en gevolg door elkaar te halen. We beginnen aan het eind en gaan vandaar terug. Het liefst niet te ver.” Een voorbeeld van een schilderij met een boodschap is die van een sigaret. Broekhuizen schilderde er een euroteken en een doodshoofdje bij. Commentaar overbodig.

De expositie in Cultuurhuis Stadshagen is nog te bewonderen tot 31 juli.



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo

Welkom op De Swollenaer

Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement & cookiestatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.



Lees ons privacystatement

Lees ons cookiestatement