De Swollenaer

Dinsdag, 22 september 2020

Nieuws uit Zwolle en omstreken

Gemeente Zwolle begint experiment met Snuffelfietsen

Gemeente Zwolle begint experiment met Snuffelfietsen
Redactie: Erik-Jan Berends

ZWOLLE - Gemeente Zwolle is woensdag begonnen met een experiment met mobiele sensoren op fietsen, de zogenaamde Snuffelfiets. Doel van het experiment is inzicht krijgen in de meest gebruikte en meest schone fietsroutes.

De sensor meet hiervoor onder andere de hoeveelheid fijnstof in de lucht. Ook maakt de Snuffelfiets inzichtelijk waar op de routes bijvoorbeeld vertraging optreedt. Tien Zwolse fietsers doen in eerste instantie mee aan het experiment. Hun fiets krijgt een mobiele sensor waarmee ze een bepaalde periode gaan fietsen. Het Zwolse Snuffelfiets-experiment is een samenwerking van gemeente Zwolle, het Kadaster en SensHagen. Later volgt mogelijk nog uitbreiding van het aantal mobiele sensoren.

Aantrekkelijker

Het experiment is één van de proeven die valt onder het Europese samenwerkingsverband BITS (Bicycle - ITS). BITS stimuleert fietsen door de aandacht te vestigen op intelligente transportsystemen (ITS). Zo is de opzet fietsen in Zwolle nog aantrekkelijker te maken, het verbeteren van fietsdata (inwinnen en gebruik) en het stimuleren van samenwerking door samen te ontwikkelen, te leren en elkaars kennis en ervaring te gebruiken.

Verlichting

In Zwolle worden de komende jaren proeven opgezet die moeten bijdragen aan deze doelen. De Snuffelfiets is de eerste die van start gaat. Nog twee andere proeven zijn in voorbereiding. Het gaat dan om een fietspad met slimme verlichting en verkeersmanagement voor fietsers.

Wereldfietsstad

“Uit de meest recente mobiliteitscijfers van Nederlandse steden van het kennisinstituut Mobiliteit blijkt dat Zwolle, net als vorig jaar, het hoogste fietsgebruik van de Nederlandse steden heeft”, meldt de gemeente in haar persbericht. “Meer dan vijftig procent van de verplaatsingen in de stad wordt op de fiets gedaan.” De gemeente heeft de ambitie om het hoogste fietsgebruik van Nederland te behouden door de komende tien jaar nog twintig procent meer fietsritten te realiseren en daarmee met recht wereldfietsstad te zijn en te blijven.