<< Ga terug

Florerende Creatieve Coöperatie biedt ‘reisgids’ met zeven productlijnen

Florerende Creatieve Coöperatie biedt ‘reisgids’ met zeven productlijnen
Foto: Erik-Jan Berends

(door Erik-Jan Berends)

DIEZERPOORT – “Het lijkt of het vliegwiel even op gang moest komen.” Directeur Eefke Meijerink van de Creatieve Coöperatie was bij het opstellen van het jaarverslag over 2015 blij verrast toen ze ontdekte dat er meer dan honderd opdrachten door samenwerkingsverbanden van ondernemers waren gedaan.

De voormalige Cibap-vestiging aan de Esdoornstraat is nu 3,5 jaar in gebruik als Creatieve Coöperatie. Tijdens de open dag, wilden Meijerink en de 52 bedrijven laten zien dat er veel meer is ontstaan dan een bedrijfsverzamelgebouw. “Toen we begonnen, was het idee om de samenwerking te versterken door als Creatieve Coöperatie opdrachten te verwerven die we samen konden oppakken. Er waren in die beginperiode nog niet genoeg ondernemers en er was nog weinig ervaring onderling met samenwerking. Ik was zelf vaak initiatiefnemer en had in 2014 de ambitie om er tien tot stand te brengen. Sinds afgelopen zomer heeft dat echter een enorme vlucht genomen, waarbij de ondernemers en opdrachtgevers zelf de samenwerking zoeken en er meer dan honderd verbanden zijn ontstaan”, aldus de directeur. Volgens haar een duidelijk signaal dat de partijen er allen een meerwaarde in zien. “Het vraagt investering. Er zijn natuurlijk ook wel dingen mislukt, maar al met al hebben we het blijkbaar wel heel goed gedaan.”

Open Huis

Reden om afgelopen donderdag Open Huis te houden en belangstellenden te laten zien wat de creatieve ondernemers hebben bereikt. Zo hebben ze gezamenlijk het pand opgeknapt, werd de nieuwe huisstijl gepresenteerd als ook een ‘reisgids’ met zeven productlijnen. De gids is er voor opdrachtgevers die kunnen kijken welke lijn, of welke combinatie van lijnen, voor hen geschikt is. De reisgids bevat ook een portfolio van concrete klussen waarop de deelnemende bedrijven al hebben samengewerkt. Meijerink: “Zo willen we onze samenwerking voor onze klanten in beeld brengen. Juist in deze tijd is creativiteit voor niet-creatieve ondernemers onontbeerlijk, evenals samenwerking. Belangrijk is dat ze aan het begin van de rit creativiteit in hun projecten opnemen, zodat ze kunnen inspelen op ontwikkelingen die ze zelf nog niet zien.” Steeds meer opdrachten die door de gezamenlijke creatieve ondernemers worden uitgevoerd, komen bij één ondernemer binnen. Maar dat kan ook algemeen bij de Creatieve Coöperatie. “Zo belde een provinciale politicus mij vanmiddag om creatieve denkkracht over de ontwikkeling van mobiliteit, de komende vijftien jaar”, vervolgt Meijerink. “Dan formeren we een denktank van twee à drie creatieve denkers uit verschillende disciplines die ‘wilde ideeën’ toelaten en vervolgens gaan ‘trechteren’ wat haalbaar is. Uiteindelijk gaat het er om echt concrete resultaten te behalen.”

Huisstijl

De nieuwe huisstijl wordt daarvoor een soort keurmerk, een herkenbaar embleem dat op heel verschillende producten en diensten kan worden geplakt. “Het zijn twee c’s die de verbinding aangaan”, zegt de directeur. “Een ontwerp, ook zo mooi, door vier hier werkende grafisch ontwerpers gezamenlijk gemaakt.” Het is deel van het succesverhaal van de Creatieve Coöperatie, die inmiddels een wachtlijst heeft. Wie er wil gaan werken, moet wel aan een paar voorwaarden voldoen legt Meijerink uit. “Natuurlijk moet men actief zijn in de creatieve industrie en bovendien wil ik een goede balans van makers en denkers; als er een grafisch ontwerper weg gaat, wil ik in principe ook graag een grafisch ontwerper terug. Tevens moet iedereen hier bij binnenkomst een intentieovereenkomst tekenen dat die bijdraagt aan de samenwerking.”



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo