De Swollenaer

Vrijdag, 18 september 2020

Nieuws uit Zwolle en omstreken

Bewoners Hortensiastraat voelen zich gepasseerd bij wijze aanpak zebrapaden

Bewoners Hortensiastraat voelen zich gepasseerd bij wijze aanpak zebrapaden
Foto: Erik-Jan Berends
Redactie: Erik-Jan Berends
(door Erik-Jan Berends)

ASSENDORP – “Het wordt tijd dat de gemeente er weer voor de burgers is”, zegt Erik-Jan Driessen. Hij is boos over het persbericht waarin de gemeente schrijft in samenspraak met omwonenden de oversteekplaatsen aan de Hortensiastraat aan te pakken. “Onze ideeën zijn totaal aan de kant geschoven.”

Buurtbewoner Egbert Goossen nam het voortouw om iets te doen aan de verkeersveiligheid in de straat. “Zijn kleinkind werd bijna overreden en daarom besloot hij zo’n drie jaar geleden actie te ondernemen”, vervolgt Driessen. “Vorig jaar hebben we een werkgroep opgericht die inspraak zou hebben.”

Dat de gemeente de oversteekplaatsen aan de Hortensiastraat gaat verhogen, moesten de buurtbewoners volgens hem uit de media vernemen. Driessen: “Officieel weten we nog niets! Er waren twee opties: de oversteken zouden verhoogd worden of met LED-verlichting verlicht. De bewoners hebben unaniem voor die tweede optie gekozen. De gemeente kiest nu voor de eerste omdat de verlichting teveel zou kosten en niet haalbaar zou zijn. Daarbij vermelden ze daarmee al over vier weken te beginnen. Dan is het voor mij duidelijk: hier zit een geurtje aan. De gemeente zet zijn eigen zinnen door en als bewoners worden we totaal niet serieus genomen.”

Veiligheid zou volgens Driessen bovenaan staan, maar door de werkzaamheden aan het Stationsplein komen er nu wel 35 stadsbussen per uur door de straat. “De omleiding via de Veerallee en de Marsweg zou teveel kosten. Die situatie gaat nu langer duren, omdat het Stationsplein langer afgesloten blijft en straks wordt ook de Marsweg nog tijdelijk afgesloten.” Driessen en zijn echtgenote Sonja zien de ophoging van de zebrapaden als een zoethoudertje van de gemeente. “We wonen hier met veel plezier, maar dat wordt ons zo wel door de gemeente ontnomen. Samen zouden we werken aan de veiligheid met als uitgangspunt dat dat ook geen parkeerplaatsen zou kosten. Dat zijn er nu al twee. Ons idee was ook de oversteekplaats halverwege terug te leggen, tussen de twee bushaltes, halverwege de straat. Daar lag die eerder, hoort die thuis en heeft niemand er problemen mee. Ook diverse andere alternatieven heeft de gemeente aan de kant geschoven. De voorgenomen ophoging is een korte termijn oplossing, pure geldverspilling. Laat de gemeente er maar eens een paar goede managers op zetten.” De buurt heeft een gesprek aangevraagd met wijkwethouder René de Heer. Driessen, strijdbaar: “Dít is geen oplossing voor ons. Als ik op de barricaden wil, ga ik op de barricaden. Ze zal een keer gaan luisteren.”

“Samen met een werkgroep, bestaande uit bewoners van de Hortensiastraat, werken we aan het verbeteren van de verkeersveiligheid in de Hortensiastraat”, reageert de gemeente. “Dit doel staat vanaf het begin voorop. Over de vorm van de snelheidsremmers, die op twee plekken worden gerealiseerd, waren verschillende ideeën. De verschillende opties zijn afgewogen en de voor- en nadelen zijn besproken met de werkgroep. Wij herkennen ons dan ook niet in de geschetste situatie en hebben het proces juist heel waardevol gevonden. Uiteraard begrijpen we de teleurstelling wanneer de vorm van de snelheidsremmers op deze locaties anders is dan gehoopt of verwacht. Op de uitnodiging voor een gesprek komen we deze week terug naar de bewoners.”