De Swollenaer

Maandag, 6 juli 2020

Dagelijks online en voorlopig in de oneven weken op je deurmat! Wel wekelijks als E paper in je mail? Meld je dan GRATIS aan!

Basisschool de Klokbeker viert 25-jarig bestaan met een feestweek

Basisschool de Klokbeker viert 25-jarig bestaan met een feestweek
Foto: Eigen foto
Redactie: Erik-Jan Berends

ZWOLLE-ZUID – Christelijke basisschool de Klokbeker in Zwolle-Zuid bestaat 25 jaar. Dat viert de school van 25 tot en met 29 september in Zwolle Zuid met een feestweek.

Bij de opening op maandag om 16.00 uur onthult directeur Itie Oosterhof, samen met enkele leerlingen, de nieuwe naam en huisstijl van de school. Een naam die volgens haar beter aansluit bij de visie van de school. Ouders, buren en andere belangstellenden zijn daarbij welkom. Die ochtend beginnen de leerlingen met een feestelijk ontbijt. Bij de opening om 16.00 uur zijn er optredens van kinderen, waarna om 16.30 uur de onthulling plaatsvindt van de nieuwe naam en het logo met medewerking van wethouder Jan Brink. De rest van de week wordt er volop muziek gemaakt en maken kunstenaars van Stadkamer samen met de kinderen Smaak Portretten; zelfportretten op basis van een smaak. Ook is er ruimte voor sportiviteit, onder meer tijdens een sponsorloop voor vernieuwing van het schoolplein. De feestweek wordt vrijdagmiddag afgesloten met een feest met kinderen, ouders en leerkrachten.

"Het team van de Klokbeker vindt het vooral van belang dat elk kind optimaal kan groeien op school”, aldus Oosterhof. “We gaan in ons onderwijs uit van verschillen tussen kinderen. We waarderen die verschillen en benutten zo hun talenten ten volle. Het resultaat is dat kinderen echt gezien en gehoord worden. Dit merken we in de resultaten. Maar ook uit reacties van ouders blijkt dat deze aanpak werkt. Kinderen voelen zich thuis op onze school."

De nog te onthullen naam van de basisschool verwijst naar deze visie, die is gestoeld op het gedachtengoed van Human Dynamics en de praktische variant hiervan, Diferenci.. Van de leerkracht vraagt dit volgens de directeur een open houding naar de talenten en het gedrag van een kind. “Door de verschillen tussen kinderen te waarderen, heeft de leerkracht nog meer kansen om leerlingen beter te begrijpen en te begeleiden binnen hun eigen mogelijkheden. Ook de inrichting van de school is toegespitst op talentontwikkeling. Er zijn stilteplekken wanneer een kind in alle rust wil werken, een samenwerkingsruimte voor kinderen die graag brainstormen in een groepje en een workshopruimte voor de leerlingen die onderzoekend aan de slag willen.”

Duurzaamheid is ook een belangrijk item op de school, vervolgt Oosterhof. “Het scheiden van afval, papierprikken in de wijk, zonnecellen op het dak. Kinderen kunnen het verbruik van gas, water en elektrisch volgen en opnemen. Op het dakterras worden groenten verbouwd die de kinderen weer gebruiken tijdens het bakken en koken op school. Ons beroemde ‘Keukelen’. We maken kinderen bewust van hun omgeving en zuinig te zijn op onze aarde.”

De school is verder gespecialiseerd in kinderen die andersdenkend zijn. Oosterhof: “Dat is onze verrelijkers groep. Een aantal specialisten is hiervoor speciaal opgeleid. De kinderen in de bovenbouw hebben ook nog de mogelijkheid naar het voorgezet onderwijs te gaan via ‘Eureka lessen’ en daar verdere uitdagingen krijgen zoals onder meer Latijns, Japans, muziek en meubels ontwerpen. Dit is vooral voor kinderen die een andere uitdaging nodig hebben. Ook volgen kinderen uit groep 7 en 8 pluslessen op het vmbo Talentstad. Daar krijgen de kinderen meer uitdagingen vanuit de praktijk.”